Nyt Ph.d projekt skal undersøge effektivitet og langtidseffekter af De Utrolige År® forældretræningsprogram til børn med udadreagerende adfærd

I samarbejde med socialstyrelsen og Psykologisk institut, Aarhus universitet er det godkendt, at Lea Greve skal skrive et Ph.d projekt om De Utrolige År® forældretræningsprogram i Danmark. Ph.d projektet er vigtigt fordi vi kan få viden om, hvilken forskel det har gjort for familier med udadreagerende børn og børn med følelsesmæssige forstyrrelser, at de har fået et forløb i kommunalt regi med De Utrolige år®.

Læs videre

Administrativ haj med overblik og styr på detaljerne

Vi søger en fagligt ambitiøs administrativ medarbejder med højt servicegen, som kan sikre imødekommenhed for familier, børn og samarbejdspartnere og bidrage til styr på administration og praktik i huset. Du motiveres af at være med i et lille hus med et fagligt stærk team, der arbejder for at skabe en bedre hverdag for familier og børn med ADHD.

Læs videre

Vi byder to nye medarbejdere velkommen ombord

Vi er glade for at byde Henrik Kyed Steffensen velkommen ombord Henrik kommer fra en stilling som Familiebehandler i Børnecentret i Aarhus kommune. Her har han blandt andet arbejdet med evidensbaserede programmer som PMTO og De Utrolige År®. Med god hjælp og sparring fra dukken Anton, har Henrik hjulpet mange børn, unge og familier. Om ansættelsen i Center for ADHD fortæller Henrik: ”Først og fremmest er det en arbejdsplads, som har en opdateret viden omkring børn, trivsel og ADHD. Arbejdsgangene virker enkle og...

Læs videre

En ferie med leg, nærvær og sjove stunder

Vinterferie. Det er nu. Børnene glæder sig. Vi voksne, der kan holde ferie med børnene har sikkert også forventninger til, hvad ferien skal bidrage med. Mange børn har lange dage i skolen eller i daginstitutionen. Børnenes hverdag rummer mange indtryk. Fagligt er der krav og prøver fra børnenes første skoleår. Der er flere voksne i børnenes liv som børnene knytter sig til, og så er der de sociale relationer, som børnene skal lære at indgå i.

Læs mere

Streger på tavlen – kan det bruges til noget?

På Center for ADHD hører vi mange fortællinger om danske skoler og vi møder mange forældre som har en mening om deres børns skole. Nogle fortællinger er positive, om lærere der rummer børn med ADHD og lignende vanskeligheder, men af og til dukker der andre knap så positive historier op. En fortælling, som vi møder jævnligt, er historien om streger på tavlen. 

Læs mere

Nyt studie viser, at kun 15 % af børn med ADHD er trygt tilknyttet

Nyt studie peger på, at børn med ADHD har sværere ved at knytte sig til deres forældre. Studiet viser også, at kun 23 % af mødrene har en tryg tilknytning til deres børn. Pernille Darling Rasmussen fra Syddansk Universitet har undersøgt tilknytningen hos 60 danske børn på 7-12 år med ADHD og deres mødre.

Læs mere

Digital dannelse handler om meget mere end digitale medier

Digital dannelse handler om meget mere end digitale medier Vi skal kigge på de voksne omkring børnene Når det handler om børn, så er det de voksne omkring børnene vi skal kigge på og have fat i. Sådan startede Pernille Rosenkrantz Theil debatten på konferencen. Hun opfordrede samtidig til, at fællesskabet skal tage hånd om den digitale dannelse og ikke lade det være op til den enkelte familie alene.

Mere her

Inklusion kan være en god ide - hvis...

ADHD-børn kan profitere på at spejle sig i andre børn, men der skal være voksne nok og de skal have viden om den udviklingsforstyrrelse, der er tale om.  Kjeld Rasmussen (KR) i samtale med Psykolog Line Møller (LM) Center for ADHD.  Læs hele artiklen

Læs mere

Hvordan lærer mit barn at blive en god kammerat.

Sociale kompetencer udvikles med alderen, men er udviklingsforstyrrelsen ADHD i spil, sker det ofte, at barnet ikke udvikler alderssvarende sociale færdigheder. De sociale kompetencer er derimod forsinkede, fordi der er forskel på barnets biologiske alder og dets udviklingsalder.

Læs indlæg her

Følg os

Nyhedsbrev