ADHD diagnostiseres som oftest først i skolealderen, men det kan være vigtigt at være opmærksom på de tidlige tegn på ADHD, da symptomer på ADHD forskningsmæssigt har vist sig relativt stabile fra 3-6 år og frem.
Den tidlige opsporing skal være med til at sikre en forebyggende indsats.
I børnehavealderen skal vi være særligt opmærksomme på:
Vær også særligt opmærksom på følgende kernesymptomer:
For bare 50 kr. kan du blive klogere på, hvordan I kan rette opmærksomhed mod de tidlige tegn i vores e-læring om netop "Tidlige tegn på ADHD"
Hvis et barn har flere af ovenstående adfærd eller karakteristika, er det vigtigt at sætte ind med pædagogiske strategier, der støtter op om barnets udvikling og trivsel, uanset om der er tale om ADHD eller ej.
I nedenstående tre læringsvideoer møder vi Frej, som oplever flere af ovenstående problemstillinger. Filmene giver konkrete pædagogiske strategier til, hvordan vi som voksne kan styrke Frej og andre børns evne til at indgå i de sociale relationer, samarbejde med de voksne, deltage i aktiviteter og regulere følelser.