Stærke børne- og læringsfællesskaber
Noget af det vigtigste for alle børn er at være en del af fællesskabet. Desværre oplever mange børn med særlige behov, at det er svært at få adgang til de børnefællesskaber, de burde være en del af.
Det er en kompleks opgave for det fagprofessionelle personale i daginstitutioner og skoler at understøtte børn med særlige behov og deres deltagelsesbetingelser.
Med fokus på hvordan man kan arbejde med at udvikle et trygt børnefællesskab/læringsmiljø og derved øge deltagelsesmulighederne for alle børn stiller dette kompetenceudviklingsforløb skarpt på praksis i skole og børnehave.
Vi arbejder med at supplere de fagprofessionelles viden og forståelse, samt deres håndtering af børn, der reagerer på alle mulige måder hver eneste dag, hver for sig og i fællesskabet. Der veksles mellem teoretiske oplæg, filmklip, fælles drøftelser og udarbejdelse af konkrete pædagogiske tiltag til praksis.
Kurset er målrettet lærere og pædagoger og belyser de vigtige tematikker med baggrund i og inspiration fra udviklingspsykologien, neuropsykologien, forskellige læringsteorier, almen- og special-pædagogikken og relevant forskning.