Aktive ingredienser i forældretræning til børn med ADHD

Psykolog og P.hD. Marie Louise Rimestad har i samarbejde med kollegaer fra Aarhus Universitet skrevet en artikel om aktive ingredienser i forældretæning. Målet var at udforske mediatorer af forandring i forældretræning (PT) for 3-8 årige børn med ADHD-vanskeligheder.  Læs abstract her Læs artiklen her

Læs mere her

Oversigtsartikel: Effekten af forældretræning til førskolebørn

Psykolog og P.hD. Marie Louise Rimestad har i samarbejde med kollegaer fra Aarhus Universitet i denne oversigtsartikel samlet forskning i effetken af forældretræning til førskolebørn med ADHD eller lignende vanskeligheder. Resultaterne viser at forældrenes opdragelsesstil bliver mindre kritisk og negativ, og forældrene oplever en reduktion i barnets ADHD symptomer og adfærdsvanskeligheder. Artiklen fandt ikke forskel på effekten af gruppebaseret og individuel indsats. Artiklen er udgivet i det amerikanske tidsskrift:...

Læs mere

Amerikansk effektstudie: De Utrolige År og ADHD

Forskningsprojektet undersøger effekten af at DUÅ forældretræning i kombination med Dino lille gruppe til børn med ADHD i alderen 4 til 6 år. Resultaterne viser signifikant effekt på hyperaktivitet, opmærksomhedsvanskeligheder, eksternalisrende adfærd, emotionel regulering og sociale kompetencer. Se specialet

Læs indlæg her

Virkningen af 'De utrolige års' forældretræning i forhold til yngre børn med adhd symptomer

Center for ADHD har i samarbejde med postdoc, ph.d Tea Trillingsgaard og Adj.. professor Anegen Trillingsgaard med bidrag fra Carolyn Webster Stratton undersøgt virkningen af forældretræningskurset. Resultaterne viser tydeligt en reduktion af adfærds- og ADHD-symptomer og en styrkelse af børnenes sociale kompetencer. Resultaterne publiceres i 2014 i en artikel i Scandinavian Journal of Psychology og i en dansk rapport Se artiklen Se den danske rapport

Læs mere

Følg os

Nyhedsbrev