Center for ADHD søger to stærke faglige profiler til opgaver med evidensbaserede indsatser til familier, unge og voksne berørt af ADHD og udvikling af andre professionelles praksisfællesskaber

Er du optaget af at skabe bedre vilkår for børn, unge og voksne berørt af ADHD, og kan du begå dig i tværprofessionelt samarbejde? Vi leder efter to nye kolleger med solid faglig ballast, som har stærke relationskompetencer og gennemslagskraft. Er du specialpsykolog el. specialist i børneneuropsykologi ELLER erfaren pædagogisk konsulent, og vil du hjælpe børn med ADHD til bedre hverdage hjemme samt i daginstitution eller skole/uddannelse? Kan du se dig selv være en del af en lille, selvejende organisation med ambitioner...

Læs videre

Piger & kvinder med ADHD

Mange piger og kvinder med ADHD bliver overset og diagnosticeret langt senere i livet end drenge og mænd – det mener Lotta Borg Skoglund, overlæge og speciallæge i almen medicin og psykiatri samt forfatter til bogen ”ADHD hos piger og kvinder. Fra dygtig pige til udbrændt kvinde”. Hun mener, at der bør være mere fokus på piger og kvinder med ADHD.

Læs videre

Konference om styrket samarbejde mellem sektorer

Hvordan styrker vi den mentale sundhed hos børn og unge og sikrer sammenhængende indsatser af høj kvalitet? Vær med, når Center for ADHD, i samarbejde med Socialstyrelsen og Sundhedsstyrelsen, holder konference og få inspiration fra både ind- og udland til samarbejdet på tværs af sektorer. Hør blandt andet hovedtaler Dr. Caroline White fortælle om, hvordan de i Manchester har opbygget et helt unikt samarbejde mellem offentlige organisationer – nationale og kommunale – og aktører fra civilsamfundet. Hør også centerchef...

Læs videre

Ny diagnostisk manual fra WHO

Der er kommet en ny version af WHO's ”International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems” kaldet ICD-11. I denne nye klassifikation, der blev indført i Danmark i starten af 2022, er der forskellige ændringer ift. diagnosticeringen og klassifikationen af ADHD/ADD.  Der er fortsat et stort igangværende arbejde med at udvikle klassifikationen og sikre overgangen fra ICD-10, der er 25 år gammel. ICD-11 er endnu ikke oversat til dansk men forventes at blive oversat i løbet af de næste par...

Læs videre

ADHD/ADD på ungdomsuddannelser

- Strategier til at fastholde unge i uddannelse | ADHD/ADD og andre diagnoser gøres let til et individuelt problem, hvor den enkelte kan få støttetimer til at klare sig gennem studiet. Med 3 film af hver ca. 12 minutter viser vi, hvordan mere viden og forståelse kan give undervisere på eksempelvis ungdomsuddannelser nye handlemuligheder i mødet med de unge. Dermed kan de bidrage til at fastholde denne gruppe unge i uddannelse.

Læs videre

Vinterferie med leg, nærvær og sjove stunder

Juleferien er lige overstået og inden vi får set os om, banker vinterferien på døren og børnene glæder sig. Vi voksne, der har mulighed for at holde ferie sammen med børnene, har sikkert også forventninger til, hvad ferien skal bidrage med. For mange børn har den hverdag, de kender, været forandret. For andre børn er en hverdag med Corona, det eneste de husker. I snart to år har hverdagen været præget af mange forandringer og skift; Må vi komme i skole? Må vi komme til sport og andre fritidsaktiviteter? Må vi komme...

Læs videre

Forældretræning får stærk anbefaling til behandling af ADHD hos børn og unge i de nye kliniske retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen

Børn og unge med ADHD oplever ofte en hverdag med flere konflikter og nederlag end andre børn. Børn og unge med ADHD har brug for en hverdag med struktur, forudsigelighed og gode fællesskaber for at børnene kan trives og få succesoplevelser i hverdagen. Forældretræning giver forældre viden om, hvordan vi som voksne omkring børnene hjælper børnene bedst, men forældrene træner også nye strategier til en bedre hverdag i familien.   

Læs videre

Cheerleading og amerikansk fodbold skaber ro i kaotiske ADHD-børne- og ungdomsliv

Livet som barn eller ung med ADHD byder ofte på konflikter og nederlag. Men sådan behøver det ikke at være. Nana Porsgaard og Hjalmar Skyt Nielsen har på egen krop mærket, hvordan det – at gå til hhv. cheerleading og amerikansk fodbold i deres fritid – har gjort det nemmere for dem at interagere konstruktivt med andre og koncentrere sig i skolen. Sporten har både været en ventil og en stabil faktor for dem i et til tider kaotisk liv med ADHD og 'masser af krudt i røven’, som de selv udtrykker det.

Læs videre

Høringssvar fra Center for ADHD vedr. den nye nationale kliniske retningslinje nr. 5.6 om forældretræning 2021 til børn og unge med ADHD 3-18 år.

Det er med stor spænding, at Center for ADHD har set frem til offentliggørelsen af netop denne retningslinje. Vi opfordrede specifikt til en revurdering af forældretræning i vores høringssvar, da seks andre retningslinjer kom i høring for mindre end et år siden. Det glæder os derfor meget, at den nye retningslinje giver forældretræning en stærk anbefaling. 

Læs videre

Giv skæld-ud en time out

– Respons på artiklen ”Det er jo en pause, ikke en straf” - Skammekrogen som del af en aktuel pædagogik Vi har med interesse læst artiklen ”Det er jo en pause, ikke en straf” - Skammekrogen som del af en aktuel pædagogik i Det Pædagogiske Tidsskrift. Artiklen kritiserer brugen af time out i en dansk pædagogisk sammenhæng og beskriver strategien som en ”skammekrogslignende” praksis. Formålet med denne artikel er at afklare brugen af time out i De Utrolige År® samt argumentere for, hvorfor vi mener, at strategien...

Læs videre

For børn med ADHD kan ”tilbage til skolen” være som en ny skolestart

Forskere fra Aarhus og Syddansk Universitet undersøgte efter nedlukningen i foråret 2020, hvad nedlukningen betød for børnenes læring, trivsel og sociale relationer. Lars Qvortrup, der er professor i pædagogisk sociologi ved Aarhus Universitet, fortæller i et debatinterview til Kristeligt dagblad den 2. februar: ”Mere end 90% af eleverne sagde i foråret, at de savnede deres venner. For børnene er skolen et socialt mødested, og de føler sig forfærdelig alene uden kammeraterne. For det andet kunne vi identificere en...

Læs videre

ADHD og søvn

Vi møder i Center for ADHD mange familier, for hvem udfordringer relateret til søvnen er en stor udfordring i hverdagen. Vi har talt med Danielle Dahlhus, som er selvstændig psykolog med speciale i søvnproblemer. Danielle har forsket i søvnbehandling i flere år. Danielle deler viden og erfaringer om, hvordan ADHD og søvnproblemer hænger sammen og søvnproblemer kan behandles.

Læs videre

Hold dig opdateret!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev - enten som forælder eller fagperson.