Center for ADHD udvider og søger to psykologer/konsulenter til opgaver i forbindelse med udvikling af andre professionelles praksisfællesskaber og familierettede opgaver

Er du optaget af at skabe bedre vilkår for børn med ADHD og kan du begå dig i tværprofessionelt samarbejde? Har du solid faglig ballast og er du en sejtrækker med gennemslagskraft og stærke relationskompetencer? Vil du hjælpe børn med ADHD til bedre hverdage både hjemme og i daginstitution eller skole? Og kan du se dig selv være en del af en lille, selvejende organisation med høje ambitioner og stærk faglighed? Så er du måske lige den nye kollega, vi leder efter til Center for ADHD.

Læs videre

Forældretræning får stærk anbefaling til behandling af ADHD hos børn og unge i de nye kliniske retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen

Børn og unge med ADHD oplever ofte en hverdag med flere konflikter og nederlag end andre børn. Børn og unge med ADHD har brug for en hverdag med struktur, forudsigelighed og gode fællesskaber for at børnene kan trives og få succesoplevelser i hverdagen. Forældretræning giver forældre viden om, hvordan vi som voksne omkring børnene hjælper børnene bedst, men forældrene træner også nye strategier til en bedre hverdag i familien.   

Læs videre

Cheerleading og amerikansk fodbold skaber ro i kaotiske ADHD-børne- og ungdomsliv

Livet som barn eller ung med ADHD byder ofte på konflikter og nederlag. Men sådan behøver det ikke at være. Nana Porsgaard og Hjalmar Skyt Nielsen har på egen krop mærket, hvordan det – at gå til hhv. cheerleading og amerikansk fodbold i deres fritid – har gjort det nemmere for dem at interagere konstruktivt med andre og koncentrere sig i skolen. Sporten har både været en ventil og en stabil faktor for dem i et til tider kaotisk liv med ADHD og 'masser af krudt i røven’, som de selv udtrykker det.

Læs videre

Høringssvar fra Center for ADHD vedr. den nye nationale kliniske retningslinje nr. 5.6 om forældretræning 2021 til børn og unge med ADHD 3-18 år.

Det er med stor spænding, at Center for ADHD har set frem til offentliggørelsen af netop denne retningslinje. Vi opfordrede specifikt til en revurdering af forældretræning i vores høringssvar, da seks andre retningslinjer kom i høring for mindre end et år siden. Det glæder os derfor meget, at den nye retningslinje giver forældretræning en stærk anbefaling. 

Læs videre

Giv skæld-ud en time out

– Respons på artiklen ”Det er jo en pause, ikke en straf” - Skammekrogen som del af en aktuel pædagogik Vi har med interesse læst artiklen ”Det er jo en pause, ikke en straf” - Skammekrogen som del af en aktuel pædagogik i Det Pædagogiske Tidsskrift. Artiklen kritiserer brugen af time out i en dansk pædagogisk sammenhæng og beskriver strategien som en ”skammekrogslignende” praksis. Formålet med denne artikel er at afklare brugen af time out i De Utrolige År® samt argumentere for, hvorfor vi mener, at strategien...

Læs videre

En vinterferie med leg, nærvær og særlige stunder

Vinterferie. Det er nu. Børnene glæder sig. Vi voksne, der kan holde ferie med børnene har sikkert også forventninger til, hvad ferien skal bidrage med. For mange børn har den hverdag de kender været forandret. Hverdagen har for børnene været meget forskellig. Nogle trives med hjemmeskole, mens andre er ekstra udfordret i en hverdag hjemme bag skærmen og med forældre, som skal passe et arbejde samtidig. Børnenes hverdag rummer mange indtryk. Fagligt er der krav og prøver fra børnenes første skoleår. Der er flere...

Læs videre

For børn med ADHD kan ”tilbage til skolen” være som en ny skolestart

Forskere fra Aarhus og Syddansk Universitet undersøgte efter nedlukningen i foråret 2020, hvad nedlukningen betød for børnenes læring, trivsel og sociale relationer. Lars Qvortrup, der er professor i pædagogisk sociologi ved Aarhus Universitet, fortæller i et debatinterview til Kristeligt dagblad den 2. februar: ”Mere end 90% af eleverne sagde i foråret, at de savnede deres venner. For børnene er skolen et socialt mødested, og de føler sig forfærdelig alene uden kammeraterne. For det andet kunne vi identificere en...

Læs videre

ADHD og søvn

Vi møder i Center for ADHD mange familier, for hvem udfordringer relateret til søvnen er en stor udfordring i hverdagen. Vi har talt med Danielle Dahlhus, som er selvstændig psykolog med speciale i søvnproblemer. Danielle har forsket i søvnbehandling i flere år. Danielle deler viden og erfaringer om, hvordan ADHD og søvnproblemer hænger sammen og søvnproblemer kan behandles.

Læs videre

Leg med mig - nyt hæfte målrettet personale i dagtilbud

Leg med mig er et hæfte som giver lettilgængelig og praksisnær inspiration til det pædagogiske personale i dagtilbud for børn i alderen 1 - 6 år. I Center for ADHD har vi igennem 10 år arbejdet systematisk med leg. Legen som den relationsopbyggende grundsten mellem forældre og barn eller pædagog og barn. Legen som den voksnes adgang til gennem nærvær og sproglig stilladsering, at styrke barnets sprog, socialisering, emotionelle regulering og koncentrationsevne, med andre ord - læring gennem leg.

Læs videre

Relationsopbyggende aktiviteter i hjemmeskolen

Lærere og pædagoger er i tiden på en svær og udfordrende opgave. På rekordtid har de igen skulle omstrukturere og omlægge undervisning til hjemmeskole. Elever i de mindste klasser undervises på forskellig vis. Nogle undervises og følger skemaet online, mens andre modtager opgaver fra deres lærere i papirform eller via aula. Der er krav om fagligt at undervise børnene, men samtidig skal lærere og pædagoger også have øje for børnenes trivsel og forsøge at bibeholde en god relation til den enkelte elev. Både faglig...

Læs videre

Lad julen med børnene i år blive særlig og kærlig

Året 2020 står for mange af os sikkert lysende klart som året, hvor Corona-virus prægede vores verden og hverdag. Julen venter lige om hjørnet, og det er nok både en anderledes december og juleferie vi ser frem mod, fordi mange af de traditioner og mennesker vi forbinder med juletid er sat på pause i år. Det kan alligevel både blive en særlig og kærlig jul som venter forude.

Læs videre

Hold dig opdateret!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev - enten som forælder eller fagperson.