Vær kritisk forbruger

Også når det kommer til valget af evidensbaserede let tilgængelige behandlingstilbud. Advarsel! Centerchef Marie Stegger Sørensen har skrevet dette nørdede indlæg til en snæver målgruppe, som lige nu knokler på med etablering af let tilgængelige behandlingstilbud til børn og unge i begyndende/lettere mistrivsel.

Læs videre

Aldrig mere skældud

 – evidensprogram fremmer børnetrivsel og arbejdsglæde En 62 millioner år gammel dinosaur og en dreng ved navn Anton er en del af det aktionslæringsforløb, som har givet personalet i Langenæs Dagtilbud nye værktøjer til at styrke leg og børnefællesskaber. Formålet med forløbet var at give det pædagogiske personale et kompetenceløft, som matchede de udfordringer, man stod med i form af en børnegruppe, hvor flere og flere havde brug for hjælp til relationsskabelse, affektregulering og impulskontrol. For at øge børnenes...

Læs videre

Et fundament for inklusion - pædagogisk udviklingsindsats på tværs

DIIIING! Klokken på Skovvejens Skole ringer ud, og 250 børn myldrer ud af klasselokalerne med kurs mod skolens fritidsordning. Der bliver råbt, grinet og hujet på gangene, men ikke alle børn har lige nemt ved at omstille sig til skiftet fra undervisning til fritid og leg. Overgangen fra skoledag til fritidsordning er bare en af de situationer, hvor personalet på Skovvejens Skole i Ballerup bruger redskaber fra det praksisnære kompetenceudviklingsforløb, som Center for ADHD har afholdt for skolens ledelse, interne...

Læs videre

Klodser skaber fælles sprog i Favrskov PPR

- praksisnær aktionslæring med invest in play® Rød, orange, gul, grøn, lyseblå, mørkeblå. Rundt omkring på lærerværelserne og børnehavestuerne i Favrskov Kommune står små tårne af legoklodser i seks forskellige farver og minder personalet om de værktøjer til relationsopbygning, som kommunens PPR-team har vejledt dem i.  Værktøjerne bygger på evidensbaserede programmer, som psykologer og vejledere i Favrskov PPR har fået et aktionslæringsforløb i, tilrettelagt af Center for ADHD.

Læs videre

Vi er flyttet

Nye lokaler bl.a. med flot auditorie til vores arrangementerUgen før påske flyttede vi i nye lokaler her i Marselisborg Centret. Vores flytning hertil giver os bl.a. mulighed for at anvende det flotte auditorie og det benyttede vi os af for første gang fredag den 19. april 2024, hvor vi holdt et indflytningsarrangement for at fejre, at vi er kommet godt på plads. 

Læs videre

Vi har ikke brug for flere eksperimenter og lappeløsninger - kvaliteten af inklusion skal løftes i praksis

Der er desværre ofte meget langt fra de smukke visioner om inklusion i fx Salamanca erklæringen og de kommunale børne- og unge politikker til hverdagens praksis med at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn i fællesskaber. Alt for ofte er inklusion en opgave, som pædagoger og lærere er helt enige i idealerne om, men i praksis kan de stadig i høj grad opleve at komme til kort og stå meget alene med opgaven, uden den rette understøttelse.

Læs videre

Leg, nærvær & sjove stunder

Efterårsferien står for døren, og de mange tilbud om alverdens spændende efterårsaktiviteter er ikke til at overse. Det er nemt at lade sig rive med af stemningen og de lokkende tilbud og planlægge en masse aktiviteter i løbet af ferien. Men i en familie, hvor et eller flere børn har ADHD eller lignede udfordringer, er efterårsferien en oplagt mulighed for at børnene og I som familie kommer ned i gear, hvor I tager en pause fra en hektisk hverdag og i stedet fylder ugen med leg, nærvær og sjove stunder.

Læs videre

Børn vil gerne lege hele tiden

”Børn leger ikke for at udvikle sig og lære, men de udvikler sig og lærer, når de leger” (Ditte Winther-Lindquist) Leg er mange ting. Leg er børns måde at være i verden på. Børn leger for at lege. I legen skabes ofte en særlig stemning. Denne stemning danner rammen for et fællesskab i legen. Kreativitet skabes gennem leg, det er ikke kreativiteten, der skaber legen. Relationer opbygges gennem leg. Derfor er det vigtigt, at alle børn får mulighed at deltage i leg. Stort set al leg relaterer sig på den ene eller anden...

Læs videre

5 tip til en bedre sommerferie

Sommerferie er fantastisk, men de lange dage uden rutiner og planer kan være særligt svære for børn med ADHD. Her kan et skema med dagens og ugens aktiviteter give børnene den ro og forudsigelighed, de kender fra fx skoleskemaet eller fra de faste rutiner i institutionen i hverdagen. Her er 5 tip til at skabe gode rammer for en dejlig ferie sammen som familie: 

Læs videre

Praksisnære værktøjer til PPR

Gennem et skræddersyet kursusforløb leveret af Center for ADHD har PPR i Favrskov Kommune arbejdet intensivt med at omsætte viden og værktøjer fra familieprogrammet invest in Play® til PPR-praksis. ”Værktøjerne er praksisnære og lette at omsætte, når vi er ude og vejlede forældre, pædagoger og lærere. Programmet koblede sig let på den viden, vi havde i forvejen.”

Læs videre

Hold dig opdateret!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev - enten som forælder eller fagperson.