Vi har ikke brug for flere eksperimenter og lappeløsninger - kvaliteten af inklusion skal løftes i praksis
Der er desværre ofte meget langt fra de smukke visioner om inklusion i fx Salamanca erklæringen og de kommunale børne- og unge politikker til hverdagens praksis med at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn i fællesskaber. Alt for ofte er inklusion en opgave, som pædagoger og lærere er helt enige i idealerne om, men i praksis kan de stadig i høj grad opleve at komme til kort og stå meget alene med opgaven, uden den rette understøttelse.
Således skrev de lokale formænd for Danmarks Lærerforening i landets seks største byer i maj måned i et åbent brev til politikere:
”Vi kan i alle seks byer se, at udfordringen med elevernes mistrivsel også giver mistrivsel hos lærerne. Mange lærere giver udtryk for, at de oplever utilstrækkelighed, afmagt og moralsk stress. Et markant flertal af de lærere, der rækker ud til os i fagforeningen for at bede om hjælp, gør det på grund af fejlslagen inklusion og manglende sammenhæng mellem opgaver og ressourcer.”
Næsten 6 ud af 10 lærere vurderer, at de i mindre grad eller slet ikke har kompetencerne til at imødekomme elever med særlige behov ifølge regeringens udspil ”Frihed og fordybelse – et kvalitetsprogram for folkeskolen”.
Der er akut brug for, at vi udvikler mere kvalitet i inklusion – både for børnenes, familiernes og de professionelles skyld. Vi har slet ikke brug for individorienterede lappeløsninger eller alt for mange eksperimenter. Lad os tage afsæt i børnenes fællesskab og alt det, vi allerede ved fra forskningen er virksomt og få denne viden bredt ud til gavn for flere.
I det nye nummer af Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift deles bl.a. sådanne erfaringer med udvikling af kvalitet i praksis. Læs fx hvad Martin Hundrup fortæller om erfaringerne fra Langenæs Dagtilbud i Aarhus Kommune, Børn og Unge.
”Vi skal inkludere flest muligt, det ved vi jo godt – men vi syntes slet ikke, vi lykkedes. Med ”Øget trivsel for alle” har vi fået bud på, hvordan inklusion ser ud, når det skal omsættes til pædagogisk praksis i hverdagen. Og vi kan se, at det gør en forskel for det enkelte barn og for hele børnegruppen. Nu er der nye parallelprocesser i gang – hvor det, vi gør, virker positivt tilbage på børnene. Jeg hører ikke længere medarbejdere sige op, fordi de oplever at komme til kort i deres pædagogiske arbejde. Det er så betydningsfuldt, at vi ikke bare kan se meningen med inklusion, men at vi kan mestre det i praksis – det er så afgørende”
Dagtilbudslederen kalder i dag ”Øget trivsel for alle” for dagtilbuddets inklusionstilgang og for den saltvandsindsprøjtning, der både gav fornyet motivation for medarbejderne og øget trivsel for alle børn – og især for de mest udsatte børn i dagtilbuddet.
Hvis du vil læse hele artiklen – og de mange andre gode artikler om kvalitet i inklusion, så køb den seneste udgave af Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift ved henvendelse på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Hvis du vil vide mere om, hvordan Center for ADHD i samarbejde med dagtilbud, skoler og PPR afdelinger udvikler inkluderende læringsmiljøer af høj kvalitet – så skriv til vores Centerchef Marie Stegger på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. og aftal et uforpligtende møde, hvor du kan høre mere om mulighederne for jer. Center for ADHD har erfaring med fx fyraftensmøder og oplæg, indsatser for enkelte teams, for hele daginstitutioner/dagtilbud, indskoling, mellemtrin og udskoling såvel som skoleomfattende og tværkommunale udviklingsprojekter fx forankret i PPR.