ADHD/ADD på ungdomsuddannelser

- Strategier til at fastholde unge i uddannelse | ADHD/ADD og andre diagnoser gøres let til et individuelt problem, hvor den enkelte kan få støttetimer til at klare sig gennem studiet. Med 3 film af hver ca. 12 minutter viser vi, hvordan mere viden og forståelse kan give undervisere på eksempelvis ungdomsuddannelser nye handlemuligheder i mødet med de unge. Dermed kan de bidrage til at fastholde denne gruppe unge i uddannelse.

Læs videre

Cheerleading og amerikansk fodbold skaber ro i kaotiske ADHD-børne- og ungdomsliv

Livet som barn eller ung med ADHD byder ofte på konflikter og nederlag. Men sådan behøver det ikke at være. Nana Porsgaard og Hjalmar Skyt Nielsen har på egen krop mærket, hvordan det – at gå til hhv. cheerleading og amerikansk fodbold i deres fritid – har gjort det nemmere for dem at interagere konstruktivt med andre og koncentrere sig i skolen. Sporten har både været en ventil og en stabil faktor for dem i et til tider kaotisk liv med ADHD og 'masser af krudt i røven’, som de selv udtrykker det.

Læs videre

ADHD og søvn

Vi møder i Center for ADHD mange familier, for hvem udfordringer relateret til søvnen er en stor udfordring i hverdagen. Vi har talt med Danielle Dahlhus, som er selvstændig psykolog med speciale i søvnproblemer. Danielle har forsket i søvnbehandling i flere år. Danielle deler viden og erfaringer om, hvordan ADHD og søvnproblemer hænger sammen og søvnproblemer kan behandles.

Læs videre

Problemløsning og vredeshåndtering

Vredeshåndtering, affektregulering, mentalisering og følelser er fundamentalt vigtige kompetencer at mestre for børn og voksne. Udsatte børn, børn med ADHD og lignede udfordringer er særlig udfordret i deres mestring af disse 4 kompetencer. I dag ved vi at disse kompetencer kan læres og styrkes gennem et målrette arbejde. 

Læs videre

Hvordan lærer mit barn at blive en god kammerat?

Sociale kompetencer udvikles med alderen, men er udviklingsforstyrrelsen ADHD i spil, sker det ofte, at barnet ikke udvikler alderssvarende sociale færdigheder. De sociale kompetencer er derimod forsinkede, fordi der er forskel på barnets biologiske alder og dets udviklingsalder.

Læs indlæg her

Hold dig opdateret!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev - enten som forælder eller fagperson.