Problemløsning og vredeshåndtering

Vredeshåndtering, affektregulering, mentalisering og følelser er fundamentalt vigtige kompetencer at mestre for børn og voksne. Udsatte børn, børn med ADHD og lignede udfordringer er særlig udfordret i deres mestring af disse 4 kompetencer. I dag ved vi at disse kompetencer kan læres og styrkes gennem et målrette arbejde. 

Læs videre

Live forældrevejledning på Facebook

En hverdag, hvor vi skal være sammen men på afstand har meldt sig. Vi ved, at mange forældre står i en svær situation. Det at jonglere hjemmeskole med børnene og måske selv passe et arbejde fra hjemmekontoret kan være udfordrende. For børn med ADHD kan den nye hverdag være forbundet med ekstra udfordringer. De rutiner, de kender og som er lært og automatiseret er trukket væk under dem. Vi vil gerne hjælpe alle de familier, som står i en ekstra svær situation lige nu. Følg med, når vi sender Live forældrevejledning...

Læs videre

Nyt Ph.d projekt skal undersøge effektivitet og langtidseffekter af De Utrolige År® forældretræningsprogram til børn med udadreagerende adfærd

I samarbejde med socialstyrelsen og Psykologisk institut, Aarhus universitet er det godkendt, at Lea Greve skal skrive et Ph.d projekt om De Utrolige År® forældretræningsprogram i Danmark. Ph.d projektet er vigtigt fordi vi kan få viden om, hvilken forskel det har gjort for familier med udadreagerende børn og børn med følelsesmæssige forstyrrelser, at de har fået et forløb i kommunalt regi med De Utrolige år®.

Læs videre

Administrativ haj med overblik og styr på detaljerne

Vi søger en fagligt ambitiøs administrativ medarbejder med højt servicegen, som kan sikre imødekommenhed for familier, børn og samarbejdspartnere og bidrage til styr på administration og praktik i huset. Du motiveres af at være med i et lille hus med et fagligt stærk team, der arbejder for at skabe en bedre hverdag for familier og børn med ADHD.

Læs videre

Vi byder to nye medarbejdere velkommen ombord

Vi er glade for at byde Henrik Kyed Steffensen velkommen ombord Henrik kommer fra en stilling som Familiebehandler i Børnecentret i Aarhus kommune. Her har han blandt andet arbejdet med evidensbaserede programmer som PMTO og De Utrolige År®. Med god hjælp og sparring fra dukken Anton, har Henrik hjulpet mange børn, unge og familier. Om ansættelsen i Center for ADHD fortæller Henrik: ”Først og fremmest er det en arbejdsplads, som har en opdateret viden omkring børn, trivsel og ADHD. Arbejdsgangene virker enkle og...

Læs videre

En ferie med leg, nærvær og sjove stunder

Vinterferie. Det er nu. Børnene glæder sig. Vi voksne, der kan holde ferie med børnene har sikkert også forventninger til, hvad ferien skal bidrage med. Mange børn har lange dage i skolen eller i daginstitutionen. Børnenes hverdag rummer mange indtryk. Fagligt er der krav og prøver fra børnenes første skoleår. Der er flere voksne i børnenes liv som børnene knytter sig til, og så er der de sociale relationer, som børnene skal lære at indgå i.

Læs mere

Streger på tavlen – kan det bruges til noget?

På Center for ADHD hører vi mange fortællinger om danske skoler og vi møder mange forældre som har en mening om deres børns skole. Nogle fortællinger er positive, om lærere der rummer børn med ADHD og lignende vanskeligheder, men af og til dukker der andre knap så positive historier op. En fortælling, som vi møder jævnligt, er historien om streger på tavlen. 

Læs mere

Hold dig opdateret!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev - enten som forælder eller fagperson.