invest in play®
Programmer
invest in play® er udviklet til familier med børn i alderen 2-12 år og kan leveres både individuelt og som gruppeforløb.
Programmet er udviklet med afsæt i de seneste 50 års forskning i kernekomponenter og med fokus på at gøre den lokale drift og implementering så enkel og bæredygtig som muligt.
Forældre, der gennemfører programmet, lærer at:
- Bruge leg og positiv opmærksomhed til at styrke tilknytningen og positive samspil
- Støtte barnets læringsmæssige, følelsesmæssige og sociale færdigheder
- Sætte relevante grænser, der skaber forudsigelighed og tryghed for barnet – og klæder barnet bedre på til deltagelse i fællesskaber
- Regulere stærke følelser – først deres egne og derigennem også kunne lære barnet selvregulering

Indholdsmæssigt opdateret
Kulturel tilpasning
Teknologisk opdateret
invest in play® uddannelsesmodel
Niveau 1 – Materialer Personlig adgang til materialer til brug til at levere forældreprogrammet
Herefter er man klar til at levere invest in play® forældreprogrammet i gruppe eller som individuelle forløb
Niveau 6 – Instruktør Supervisorer kan ansøge om at blive instruktører, som kan uddanne nye iiP-vejledere. Dette kræver en videogennemgang af en hel iiP-supervision, hvor supervisoren modtager feedback på sin praksis. På baggrund af godkendelse af videogennemgangen deltager supervisor i instruktøruddannelse og instruktørcertificering. invest in play anbefaler, at hvert land eller organisationer med mange vejledere uddanner egne instruktører for at fastholde høj kvalitet i den lokale indsats og lavere omkostninger
Kvalitet i implementeringen
Center for ADHD+ og invest in play organisationens mål er at levere de mest virksomme, kulturelt tilpassede og omkostningseffektive interventioner i arbejdet med børn og familier, som samtidig er lette for organisationer og kommuner at implementere. Nedenstående model og retningslinjer for implementering sikrer kvaliteten og bæredygtigheden, når programmet implementeres.
Antal gruppeledere
Det anbefales, at der uddannes minimum 3 gruppevejledere i forbindelse med opstart af programmet for at sikre kontinuitet og det faglige miljø omkring programmet.
Arbejdstid
Tommelfingerreglen er 6-8 timer pr. gruppevejleder ugentligt, mens gruppeforløbet er i gang. Jo mere udfordrede forældregrupper, der arbejdes med, jo mere tid skal der påregnes ift. fx at sikre engagement, børnepasning, ekstra møder med andre fagprofessionelle etc. Så afhængigt af den organisatoriske placering af og ambitioner med programmet er timetallet naturligvis variabelt.
Faglig kvalitetssikring
Den faglige kvalitetssikring sker på flere organisatoriske niveauer: Gennem prioritering og organisering af faglig sparring internt i organisationen, deltagelse i iiP uddannelsesaktiviteter såsom: masterclasses, certificering og sikring af fidelitet gennem deltagelse i videobaseret supervision.
Bæredygtig implementering i organisationen
Center for ADHD+ har fået fondsstøtte til at hjælpe kommuner godt i gang med implementeringen af iiP. Vi anbefaler, at man anvender databasen til lokal resultatopfølgning og at man over tid uddanner egne iip supervisorer, så den faglige sparring kan indgå i driften uden unødige ekstra omkostninger.
Download vores forslag og anbefalinger til organisering her.
For mere info om implementering og faglig kvalitetssikring kontakt os på info@adhdcenter.dk

Relevante links
Database
Materialebestilling
Uddannelse
Kontakt os