Shopping Cart

I det offentlige

Dagtilbud

Høj kvalitet i dagtilbud

For at give alle børn et godt afsæt er kvaliteten af den pædagogiske praksis i daginstitutionen afgørende vigtig.

For at give alle børn et godt afsæt er kvaliteten af den pædagogiske praksis i daginstitutionen afgørende vigtig. Der er lavet mange rapporter, som beskriver udfordringer med kvalitet i danske daginstitutioner, men ved at styrke fokus på leg, skabe mere tryghed og tydelighed og arbejde struktureret med udvikling af emotionsregulering kan vi løfte kvaliteten betydeligt inden for de givne rammer.

Alle børn skal føle sig som en del af fællesskabet – også de børn, der har særlige behov eller er udsatte af andre årsager. Center for ADHD+ hjælper voksne i dagtilbud med at opbygge trygge og støttende miljøer, hvor børn kan udvikle sig og trives sammen med deres kammerater. Vores samarbejdsforløb tager afsæt i den bedste viden om virksomme pædagogiske strategier og forløbet justeres ud fra lokale muligheder og ambitioner.

Dagtilbud – Center for ADHD+

Vores børn har ikke brug for flere eksperimenter og hovsa-løsninger – lad os gøre det, der virker

Leg

Leg er børns allervigtigste udtryksform. Voksne, der følger og opmuntrer børns initiativer i leg støtter den vigtige udvikling af selvværd, personlige og sociale kompetencer.

Tryghed

Nogle børn har særlig svært ved at overskue og lære dagligdags rutiner og har derfor stort behov for, at de voksne skaber overskuelighed, struktur og faste rutiner samt giver tydelige beskeder til barnet – uden for mange spørgsmål, ord, diskussioner og begrundelser.

Emotionsregulering

Børn oplever ofte overvældende stærke følelser og har brug for rolige voksne at læne sig opad. Derfor skal voksne lære at regulere egne følelser og være en rollemodel, der med både ord og handlinger lærer barnet at regulere sine stærke følelser.

Læringsvideoer

Se de effektive strategier i spil

I 2017 fik Center for ADHD+ støtte fra Undervisningsministeriet til at producere disse tre små film fra en daginstitution i Randers. I filmene følges sparringen med to pædagoger, som introduceres til konkrete og anvendelige pædagogiske redskaber fra et evidensbaseret program til brug i samspillet med børnene. På filmene ser vi også resultaterne af den ændrede pædagogiske praksis – især ift. et barn, som teamet især oplevede et udfordret samspil med.

Aktionslæring i dagtilbud

En 62 millioner år gammel dinosaur og en dreng ved navn Anton er en del af det aktionslæringsforløb, som har givet personalet i Langenæs Dagtilbud nye værktøjer til at styrke leg og børnefællesskaber.

Formålet med forløbet var at give det pædagogiske personale et kompetenceløft, som matchede de udfordringer, man stod med i form af en børnegruppe, hvor flere og flere havde brug for hjælp til relationsskabelse, affektregulering og impulskontrol.

For at øge børnenes trivsel og personalets arbejdsglæde iværksatte dagtilbudslederen et læringsforløb, hvor Center for ADHD+ kom ud og lavede praktiske øvelser med børnene og gav personalet supervision.

Aldrig mere skældud – Center for ADHD+

Kom hurtigt videre

Skoler

PPR

Familieområdet

Øvrige

Kontakt os

Barnets lov – Center for ADHD+

Et bedre liv med ADHD

Tilmeld vores nyhedsbrev og få inspiration til et bedre liv med ADHD

Hvilket nyhedsbrev vil du modtage?

Accept af persondatapolitik

Tak for din tilmelding