Dagtilbud
Høj kvalitet i dagtilbud
For at give alle børn et godt afsæt er kvaliteten af den pædagogiske praksis i daginstitutionen afgørende vigtig.
For at give alle børn et godt afsæt er kvaliteten af den pædagogiske praksis i daginstitutionen afgørende vigtig. Der er lavet mange rapporter, som beskriver udfordringer med kvalitet i danske daginstitutioner, men ved at styrke fokus på leg, skabe mere tryghed og tydelighed og arbejde struktureret med udvikling af emotionsregulering kan vi løfte kvaliteten betydeligt inden for de givne rammer.
Alle børn skal føle sig som en del af fællesskabet – også de børn, der har særlige behov eller er udsatte af andre årsager. Center for ADHD+ hjælper voksne i dagtilbud med at opbygge trygge og støttende miljøer, hvor børn kan udvikle sig og trives sammen med deres kammerater. Vores samarbejdsforløb tager afsæt i den bedste viden om virksomme pædagogiske strategier og forløbet justeres ud fra lokale muligheder og ambitioner.

Vores børn har ikke brug for flere eksperimenter og hovsa-løsninger – lad os gøre det, der virker
Leg
Tryghed
Nogle børn har særlig svært ved at overskue og lære dagligdags rutiner og har derfor stort behov for, at de voksne skaber overskuelighed, struktur og faste rutiner samt giver tydelige beskeder til barnet – uden for mange spørgsmål, ord, diskussioner og begrundelser.
Emotionsregulering
Læringsvideoer
Se de effektive strategier i spil
I 2017 fik Center for ADHD+ støtte fra Undervisningsministeriet til at producere disse tre små film fra en daginstitution i Randers. I filmene følges sparringen med to pædagoger, som introduceres til konkrete og anvendelige pædagogiske redskaber fra et evidensbaseret program til brug i samspillet med børnene. På filmene ser vi også resultaterne af den ændrede pædagogiske praksis – især ift. et barn, som teamet især oplevede et udfordret samspil med.
Aktionslæring i dagtilbud
En 62 millioner år gammel dinosaur og en dreng ved navn Anton er en del af det aktionslæringsforløb, som har givet personalet i Langenæs Dagtilbud nye værktøjer til at styrke leg og børnefællesskaber.
For at øge børnenes trivsel og personalets arbejdsglæde iværksatte dagtilbudslederen et læringsforløb, hvor Center for ADHD+ kom ud og lavede praktiske øvelser med børnene og gav personalet supervision.

Kom hurtigt videre
Skoler
PPR
Familieområdet
Øvrige
Kontakt os