Alle har brug for en god start på dagen – også børn
Hvordan morgenen starter derhjemme, kan få stor betydning for, hvordan resten af dagen forløber – både for børn i institution og forældre på arbejde. En god og tryg morgen giver ro og overskud, mens en stresset og uforudsigelig start kan følge med barnet hele dagen.
Morgenen derhjemme – rutiner giver ro
De fleste morgener består af mange små gøremål: En voksen der kalder, toiletbesøg, tøj på, morgenmad, madpakker og at komme ud af døren til tiden. I det travle morgenmylder kan rutiner være en stor hjælp. Børn trives godt med at vide, hvad der skal ske – og hvornår.
Overvej, hvordan jeres morgen ser ud. Er der plads til ro og nærvær? Står I op i god tid, så det hele ikke skal gå stærkt? Måske kan et fast skema eller nogle små opgaver gøre barnet mere selvhjulpent og stolt af at tage ansvar for sig selv.
Små greb med stor effekt
Mange familier oplever, at morgenerne er præget af tidspres og travlhed. Her kan faste rutiner være en stor hjælp. Når barnet ved, hvad der skal ske – og i hvilken rækkefølge – skaber det ro og tryghed.
En fast morgenrutine kan fx bestå af:
✔️ Stå op i god tid
✔️ Toiletbesøg
✔️ Tøj på
✔️ Morgenmad
✔️ Pakke taske og komme godt ud af døren
Når barnet får små ansvarsopgaver, som fx at vælge tøj eller pakke tasken, styrker det både selvstændighed og engagement.
Et simpelt morgenrutineskema kan for eksempel se sådan her ud.
En god aflevering – sådan støtter du dit barn
Når I ankommer til børnehaven eller vuggestuen, er det vigtigt med en god og tryg aflevering. I børnehaven hjælper det ofte barnet, at du som forælder bliver et øjeblik og sætter barnet i gang med en leg eller en aktivitet. En kort snak med en voksen kan også være med til at give en god overgang.
Har du et barn i vuggestue, er dialog med personalet særligt vigtig. Fortæl kort, hvordan natten og morgenen er gået, og om der er noget særligt, de skal vide. Det giver pædagogerne de bedste forudsætninger for at tage godt imod dit barn.
Når farvel bliver svært
Det er svært at gå fra sit barn, når det er ked af det – og det er helt naturligt at føle sig berørt. Men det er vigtigt at huske, at mange børn hurtigt falder til ro igen, når farvellet er overstået, og de bliver mødt af trygge voksne og gode aktiviteter.
Er dit barn ked af at blive afleveret, så søg hjælp hos personalet. Bed om, at en voksen tager imod barnet, og vær tydelig i, hvad du har brug for: “Kan du tage hende op?”, “Vil du blive hos ham, indtil han leger?”. Jo mere konkret du er, jo bedre kan personalet hjælpe.
Samarbejde gør afleveringen bedre
Forældre og personale har det samme mål: At dit barn får en tryg og god start på dagen. Når du som forælder deler dine tanker og behov, bliver det lettere for de voksne i institutionen at støtte både dig og dit barn. En god aflevering handler om samarbejde – og om at give slip med tillid.
Husk: En god morgen starter ikke nødvendigvis med en perfekt plan – men med nærvær, tydelighed og små rutiner, som gør en stor forskel for barnet.