ADHD/ADD på ungdomsuddannelser

- Strategier til at fastholde unge i uddannelse |


ADHD/ADD og andre diagnoser gøres let til et individuelt problem, hvor den enkelte kan få støttetimer til at klare sig gennem studiet. Med 3 film af hver ca. 12 minutter viser vi, hvordan mere viden og forståelse kan give undervisere på eksempelvis ungdomsuddannelser nye handlemuligheder i mødet med de unge. Dermed kan de bidrage til at fastholde denne gruppe unge i uddannelse.

I de tre film får to undervisere fra Aarhus Tech konkrete strategier og viden om unge med opmærksomhedsvanskeligheder, når psykolog Lene Straarup, Center for ADHD, vejleder dem i pædagogisk didaktisk relationsarbejde.
Filmene viser, hvordan de to undervisere bruger den nye forståelse og de værktøjer de får, og hvilken betydning det har for de unge mennesker, der er under uddannelse. 

Mød også to skønne unge mennesker med ADHD/ADD, der er i gang med at uddanne sig til henholdsvis bygningsstruktør og ernæringsassistent, og hør dem fortælle, hvordan undervisernes tilgang giver dem mod på fortsat at uddanne sig.

De tre film på hver ca. 12 minutter er relevante for alle, der underviser unge – fra folkeskolen til universitetet. Undervisernes positive og proaktive strategier gør en stor forskel ikke kun for unge med diagnoser, men for alle unge.

Omdrejningspunktet for de tre film er modellen ”Strategier til at fastholde unge med ADD/ADHD i ungdomsuddannelse” og viser de tre indsatsområder:

·  Relationsarbejde - proaktive strategier
·  Struktur, overblik og kommunikation - holdledelse
·  Stresshåndtering – nedbringning af stress og uro 

Se alle tre film gratis på filmkompagniet.dk 

 

Filmene er produceret med støtte fra Undervisningsministeriets udlodningsmidler.

Produktion og tilrettelæggelse ved Marianne Rasmussen, Filmkompagniet i samarbejde med psykolog Lene Straarup, Center for ADHD.

 

 

 

Hold dig opdateret!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev - enten som forælder eller fagperson.