Shopping Cart

I det offentlige

Øvrige samarbejds
partnere

Uddannelsesinstitutioner, virksomheder, NGO’er og mange andre

Center for ADHD+ arbejder for at skabe inkluderende miljøer, hvor unge og voksne med ADHD kan trives.

Center for ADHD+ har gennem tiden arbejdet sammen med en lang række forskellige aktører på tværs af uddannelsesinstitutioner, virksomheder, NGO’er, offentlige institutioner, mv.

I samarbejde skaber vi projekter og uddannelsesforløb, der er skræddersyet til organisationer og virksomheder. Vores mål er at bidrage til et bedre samarbejde, færre konflikter og mere trivsel – både for den enkelte og for fællesskabet.

Et eksempel kunne være et vejlednings- og uddannelsesforløb for ledere i en virksomhed med henblik på at blive bedre til på en konstruktiv måde at forstå og håndtere de udfordringer ADHD medfører. Et andet eksempel kunne være et udviklingsprojekt i samarbejde med en anden NGO og et tredje eksempel kunne være et oplæg for studerende på en uddannelsesinstitution.

Så tøv ikke med at kontakte os, så skaber vi sammen en hverdag, hvor potentialet hos unge og voksne med ADHD bliver forløst.

øvrige | Center for ADHD+

ADHD kernesymptomer for unge og voksne:

Manglende struktur og overblik

Unge og voksne med ADHD kan opleve store udfordringer med at organisere hverdagen, planlægge opgaver og overholde deadlines. Studier og arbejde bliver ofte præget af glemsomhed, vanskeligheder med at igangsætte og afslutte projekter, og en følelse af overvældelse ved mange samtidige opgaver. Dette kan påvirke både produktivitet og trivsel.

Indre og ydre uro

En konstant følelse af rastløshed og uro kan præge hverdagen. Dette kan komme til udtryk gennem fysisk uro som tapperi, hurtig tale eller sværhed ved at sidde stille. Indre uro kan skabe tankemylder, følelsesmæssig impulsivitet og vanskeligheder med at fokusere på opgaver eller sociale situationer.

Udfordringer i relationer

ADHD kan gøre det svært at navigere i relationer, både på arbejdspladsen og i familielivet. Konflikter, perfektionisme eller rod kan skabe spændinger, og glemsomhed eller impulsiv adfærd kan føre til misforståelser. Samtidig kan en lav selvaccept og følelsesmæssige udsving påvirke relationernes stabilitet og kvalitet.

ADHD hos unge og voksne

Anderledes udfordringer, nye muligheder

ADHD hos voksne viser sig ofte anderledes end hos børn, da de klassiske symptomer som hyperaktivitet og impulsivitet ofte tager en mere indre form. Mange voksne med ADHD oplever udfordringer som tankemylder, følelsesmæssig impulsivitet, problemer med planlægning og vanskeligheder ved at færdiggøre opgaver. Disse udfordringer kan påvirke både uddannelsesforløb, arbejdsliv og personlige relationer, især hvis de ikke bliver håndteret med de rette strategier og støtte.

Mens børn med ADHD typisk får hjælp gennem forældre og skolesystemet, står voksne ofte alene med deres vanskeligheder. Dette kan føre til frustration, stress og lavt selvværd. Mange opdager først deres ADHD sent i livet, når de møder barrierer i arbejdslivet, på studiet eller i familierelationer.

For at hjælpe voksne med ADHD på vej kan uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser gøre en stor forskel med små justeringer:

 

  • Struktur og klarhed: At opgaver og deadlines er tydeligt defineret og opdelt i mindre dele.
  • Fleksibilitet: At der gives plads til pauser eller mulighed for at arbejde i mindre forstyrrende omgivelser som stillekontorer.
  • Visuel støtte: Brug af kalendere, lister og farvekoder kan hjælpe med at skabe overblik.
  • Variation og engagement: Arbejdsopgaver, der kombinerer interessante og mindre spændende elementer, kan motivere og holde fokus.
  • At skabe en mere ADHD-venlig arbejdsplads eller uddannelsesinstitution handler om at møde individet med forståelse og tilbyde værktøjer til at tackle udfordringer.

ADHD/ADD på ungdomsuddannelser

Strategier til at fastholde unge i uddannelse.

I 2020 fik Filmkompagniet og Center for ADHD+ midler fra Undervisningsministeriet til at lave inspirationsfilm om, hvordan unge med ADHD bedre kan støttes i deres erhvervsuddannelse. I samarbejde med AARHUS TECH fik vi lavet tre korte film med Camilla og Chris og deres faglærere. Filmene viser, hvordan en psykolog fra Center for ADHD+ vejleder faglærerne ift. ADHD-vanskeligheder og virksomme pædagogiske strategier inden for tre fokusområder:

  • Relationsarbejde – proaktive strategier
  • Struktur, overblik og kommunikation – holdledelse
  • Stresshåndtering – nedbringe stress og uro

Herefter vises eksempler på, hvordan faglærerne anvender strategierne i deres praksis og Chris og Camilla giver deres besyv med ift. hvordan strategierne opleves – og hvilken betydning, det har for deres trivsel og deltagelse i uddannelsen.

Kom hurtigt videre

Dagtilbud

Skoler

PPR

Familieområdet

Kontakt os

Barnets lov – Center for ADHD+

Et bedre liv med ADHD

Tilmeld vores nyhedsbrev og få inspiration til et bedre liv med ADHD

Hvilket nyhedsbrev vil du modtage?

Accept af persondatapolitik

Tak for din tilmelding