Øvrige samarbejds
partnere
Uddannelsesinstitutioner, virksomheder, NGO’er og mange andre
Center for ADHD+ arbejder for at skabe inkluderende miljøer, hvor unge og voksne med ADHD kan trives.
I samarbejde skaber vi projekter og uddannelsesforløb, der er skræddersyet til organisationer og virksomheder. Vores mål er at bidrage til et bedre samarbejde, færre konflikter og mere trivsel – både for den enkelte og for fællesskabet.
Et eksempel kunne være et vejlednings- og uddannelsesforløb for ledere i en virksomhed med henblik på at blive bedre til på en konstruktiv måde at forstå og håndtere de udfordringer ADHD medfører. Et andet eksempel kunne være et udviklingsprojekt i samarbejde med en anden NGO og et tredje eksempel kunne være et oplæg for studerende på en uddannelsesinstitution.
Så tøv ikke med at kontakte os, så skaber vi sammen en hverdag, hvor potentialet hos unge og voksne med ADHD bliver forløst.

ADHD kernesymptomer for unge og voksne:
Manglende struktur og overblik
Indre og ydre uro
Udfordringer i relationer
ADHD hos unge og voksne
Anderledes udfordringer, nye muligheder
Mens børn med ADHD typisk får hjælp gennem forældre og skolesystemet, står voksne ofte alene med deres vanskeligheder. Dette kan føre til frustration, stress og lavt selvværd. Mange opdager først deres ADHD sent i livet, når de møder barrierer i arbejdslivet, på studiet eller i familierelationer.
For at hjælpe voksne med ADHD på vej kan uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser gøre en stor forskel med små justeringer:
- Struktur og klarhed: At opgaver og deadlines er tydeligt defineret og opdelt i mindre dele.
- Fleksibilitet: At der gives plads til pauser eller mulighed for at arbejde i mindre forstyrrende omgivelser som stillekontorer.
- Visuel støtte: Brug af kalendere, lister og farvekoder kan hjælpe med at skabe overblik.
- Variation og engagement: Arbejdsopgaver, der kombinerer interessante og mindre spændende elementer, kan motivere og holde fokus.
- At skabe en mere ADHD-venlig arbejdsplads eller uddannelsesinstitution handler om at møde individet med forståelse og tilbyde værktøjer til at tackle udfordringer.
ADHD/ADD på ungdomsuddannelser
Strategier til at fastholde unge i uddannelse.
I 2020 fik Filmkompagniet og Center for ADHD+ midler fra Undervisningsministeriet til at lave inspirationsfilm om, hvordan unge med ADHD bedre kan støttes i deres erhvervsuddannelse. I samarbejde med AARHUS TECH fik vi lavet tre korte film med Camilla og Chris og deres faglærere. Filmene viser, hvordan en psykolog fra Center for ADHD+ vejleder faglærerne ift. ADHD-vanskeligheder og virksomme pædagogiske strategier inden for tre fokusområder:
- Relationsarbejde – proaktive strategier
- Struktur, overblik og kommunikation – holdledelse
- Stresshåndtering – nedbringe stress og uro
Herefter vises eksempler på, hvordan faglærerne anvender strategierne i deres praksis og Chris og Camilla giver deres besyv med ift. hvordan strategierne opleves – og hvilken betydning, det har for deres trivsel og deltagelse i uddannelsen.
Kom hurtigt videre
Dagtilbud
Skoler
PPR
Familieområdet
Kontakt os