Implementering af invest in play®
Retningslinier for implementering af invest in play®
invest in play’s mål er at levere de mest virksomme, kulturelt tilpassede og omkostningseffektive interventioner i arbejdet med børn og familier, som samtidig er lette for organisationer og kommuner at implementere. Nedenstående model og retningslinjer for implementering sikrer kvaliteten og bæredygtigheden, når programmet implementeres.

Antal gruppeledere
Det anbefales, at der uddannes minimum 3 gruppevejledere i forbindelse med opstart af programmet for at sikre kontinuitet og det faglige miljø omkring programmet.
Arbejdstid
6-8 timer pr. gruppevejleder ugentligt afhængig af erfaringsniveau.
Faglig kvalitetssikring
Den faglige kvalitetssikring sker gennem faglig sparring internt i organisationen, deltagelse i masterclasses, certificering og sikring af fidelitet gennem deltagelse i videobaseret supervision. (se nedenstående implementeringsmodel.)
Bæredygtig implementering i organisationen
Afhængig af organisationens størrelse sikres bæredygtigheden gennem uddannelse af egne iip supvervisorer og instruktører.
For mere info om implementering og faglig kvalitetssikring kontakt os på info@adhdcenter.dk
Kvalitet i implementeringen
6 niveauer af implementering, der skaber bedre effekt for børn og familier.
Niveau 1 – Materialer: Fagpersoner eller organisationer har blot adgang til iiP materialet og får ingen implementeringsstøtte.
Niveau 2 – Vejlederuddannelse: Fagpersoner uddannes som iiP vejledere på en tredages workshop til at levere programmet til familier.
Niveau 3 – Certificeret vejleder: iiP vejledere gennemgår en certificeringsproces for at stimulere læring og faglig udvikling i kernevejlederfærdighederne. Certificeringsprocessen består af 2 obligatoriske Masterclasses, der fokuserer på de vigtigste vejlederfærdigheder i arbejdet med familierne.
Niveau 4 – Fidelitets vejleder: På dette niveau sikres fideliteten via videobaseret supervision på vejleders egen praksis. Vejleder deltager i minimum 3 temabaserede vejledninger (hjemmeaktiviteter, videoklip og øvelser) og medbringer video fra egen praksis minimum én gang.
Niveau 5 – Supervisor: Fidelitetsvejledere kan ansøge om at blive iiP-supervisor. Dette kræver en videogennemgang af en hel gruppesession sammen med en iiP-instruktør, hvor vejlederen modtager feedback på sin praksis. På baggrund af godkendelse af videogennemgangen deltager vejleder i supervisoruddannelse og supervisorcertificering. invest in play anbefaler at alle større organisationer uddanner egne supervisorer for at sikre kvalitet og fidelitet.
Niveau 6 – Instruktør: Supervisorer kan ansøge om at blive instruktører, som kan uddanne nye iiP-vejledere. Dette kræver en videogennemgang af en hel iiP-supervision, hvor supervisoren modtager feedback på sin praksis. På baggrund af godkendelse af videogennemgangen deltager supervisor i instruktøruddannelse og instruktørcertificering. invest in play anbefaler at hvert land eller organisationer med mange vejledere uddanner egne instruktører for at sikre kvalitet, fidelitet og en bæredygtig implementering.
invest in play®
invest in play® programmet baserer sig på de seneste 40 års forskning i effektive interventioner til børn med adfærdsvanskeligheder.
invest in play (iiP) er en UK-baseret non-profit organisation med en mission om at støtte børn og deres omsorgspersoner rundt om i verden.
invest in play har udviklet forældreprogrammerne i samarbejde med lokalsamfund i forskellige lande, blandt de første i Danmark, for at kunne levere de mest opdaterede, kulturelt tilpassede og forskningsbaserede interventioner.
I Danmark udbydes uddannelsen pt. kun af Center for ADHD+ i samarbejde med invest in play organisationen med en mission om at støtte børn og deres omsorgspersoner rundt om i verden.
iiP består af et internationalt team af psykologer, som har arbejdet med børn og familier i over 25 år.
Relevante links
Database
Materialebestilling
Uddannelse
invest in play®
Kontakt os