Rutiner i sommerferien

Vi møder mange forældre som fortæller, at weekender og ferier kan give ekstra højt konfliktniveau, og at det næsten kan være en lettelse at komme tilbage på arbejde igen. Det skyldes i høj grad, at børn med ADHD har svært ved at danne overblik over dagens aktiviteter, og det bliver ekstra udfordrende i ferier og weekender, fordi ferie- og weekend tid er fuldstændig anderledes og ustrukturerede end hverdag.

Barnets stress niveau stiger og som følge heraf også konfliktniveauet. En vis grad af sommerferie eller weekendrutine hjælper til at bevare overblikket for barnet og dermed også familiefreden. Men hvad er mekanismerne egentlig?

Hverdagsrutiner skaber tryghed
Hverdagsrutinerne fortæller barnet tydeligt hvad han/hun skal, og det giver genkendelighed og tryghed. Forudsigelige regler og rutiner kan ses som den faste og kærlige ramme, børn har brug for, for at komme godt igennem dagen.
Når børn med ADHD ikke ved hvad de skal, bliver de nemmere distraherede og kommer til at følge pludselige indskydelser. Et effektivt værktøj, der netop giver overblik over dagens gøremål og skaber tryghed for dit barn, er klart definerede, forudsigelige rutiner. Rutiner mindsker også behovet for, at du som forælder konstant skal minde dit barn om, at huske at pakke tasken om morgenen eller børste tænder om aftenen. Forudsigelige rutiner er en måde at ”lægge skinner” ud for positiv adfærd hos dit barn og nedbringe konflikter omkring skal- ting.
 
Rutiner frigiver mental energi


Børn er hele tiden i færd med at lære nyt, og de er på mentalt hårdt arbejde. Derfor er det en fordel at spare på den mentale energi, der hvor det er muligt. Du kan måske genkende det fra dengang du skulle lære at køre bil. Indtil man har gearskift og kobling på rygraden, bruger man meget energi på i det hele taget at køre bilen, og man oplever at være helt udkørt efter de første køretimer. Men når det at køre bil er blevet en vane, kører man bilen helt automatisk, og har overskud til at snakke, høre musik eller tænke på, hvad man skal handle i supermarkedet på vej hjem.
Det er et eksempel på, hvordan ting der bliver automatiseret og gjort til en vane, frigiver mental energi og overskud til noget andet. På samme måde kan forudsigelige rutiner være med til at aflaste dit barn mentalt, fordi de daglige gøremål automatiseres. Når hverdagsrutinen så går af fløjten, fordi der pludselig er sommerferie, vil dit barn bruge en hel masse mental energi på, hvad han eller hun skal – simpelthen fordi det er anderledes. Tænk blot på hvor hårdt det er at starte nyt job simpelthen fordi alting er nyt og anderledes. En stor del af løsningen er derfor at skabe en særskilt sommerferie rutine.

Det er klart at sommerferie rutinen ikke kan være identisk med hverdagsrutine – det er jo ferie. Men hvis I tegner, tager billeder af eller skriver sommerferie rutinen og planerne ned, er du allerede i gang med at støtte og genetablere det overblik der nødvendigvis vil komme på prøve i den kommende tid.