Redskaber til en sommer fuld af nærvær

Nærvær i hverdagen skal dog tilpasses logistik, legeaftaler, udflugter, madlavning m.m. Altså er hverdagen fyldt med krav, der kan danne grobund for konflikter. Sommerferien giver mulighed for at bruge nærværet til at styrke det gode samvær, relationen og selvværet hos dit barn. Vejen til mere nærvær er forskellig fra familie til familie. Denne artikel er derfor en inspiration til forskellige måder at opnå mere nærvær sammen.

AT BLIVE KLAR TIL FERIE

Det er godt at afstemme forventninger med dig selv eller din partner. Kig på din kalender, og overvej, om dine ønsker for ferien stemmer overens med det allerede planlagte indhold. Er det nu, fliserne skal lægges om, huset skal males og alle vennerne besøges? Eller skal der være mere luft med intet indhold i kalenderen? For at få mere tid til nærvær er det en god ide at gå ned i tempo og have tid til at kede sig. 

NÆRVÆR UDEN STØJ

Prøv at lægge mobilen, iPad’en, fjernsynet og spillemaskinen væk et par dage. For dit barn kan det være en stor udfordring, så inddrag barnet, og spørg, hvad han/hun kunne tænke sig at lave sammen med dig i stedet for. Hvis det er svært at komme i tanke om, er her en idéliste:

  • Gå en lang tur i skoven/ved vandet/ved søen. Naturen er en god ramme for nærvær. At være i naturen har en beroligende effekt på vores krop og tanker.

  • Tag fiskenet med ned til åen.

  • Slå telt op i haven.

  • Bag snobrød, og kig på gløderne, mens I skiftes til at digte videre på en historie.

  • Grin sammen – lån en bog med sjove historier, og læs højt, lav skøre ansigter til hinanden, leg tumleleg eller andet, der kan få smilet frem.

  • Find dit indre legebarn frem, og lav kolbøtter/vejrmøller/sprællemænd.

  • Prøv at bruge alle jeres sanser – gå ud på græsset med bare tæer en sommermorgen, og prøv at beskrive, hvordan det føles.

NÆRVÆR OG ADHD

Børn med ADHD er rigtig gode til at være i nuet, men de springer også hurtigt videre til noget andet. At følge med i deres tempo kan derfor være opslidende, og det er derfor okay ikke at være nærværende hele tiden! Omvendt er børn med ADHD også rigtig gode til at koncentrere sig, når de er optagede af en aktivitet. Hvis de bliver taget med i valget af aktiviteter, er der også større chance for, at de bliver hængende lidt længere. Den ro, du får ved at tage en beslutning om at være bare lidt mere nærværende, vil med stor sandsynlighed også smitte af.

NÆRVÆR IND I SOMMERRUTINEN

I kan prøve at starte dagen med en øvelse i at mærke efter. Det kan f.eks. være en øvelse i at lave nogle gode vejrtrækninger – efterfulgt af en snak om, hvad I skal lave den dag. Her kommer to eksempler – et til mindre børn og et til lidt større børn:

Mindre børn

Rekvisit: legevindmølle af plastic eller sæbebobler

Først tager barnet en dyb indånding gennem næsen og puster på vindmøllen/sæbeboblerne gennem munden.

Større børn

Start med at tage en lang vejrtrækning. Først helt ned i maven og så helt ud, indtil maven er tømt for luft. Prøv at lægge en hånd på maven, og mærk, hvordan din mave fyldes med luft. Ånd så ud, og mærk, hvordan din mave tømmes for luft. Træk vejret ind gennem næsen, og ånd ud gennem munden.


Vi håber med disse råd at bringe mere ro og nærvær og flere gode stunder ind i familierne rundt omkring i Danmark –rigtig god sommerferie!