Julen er hjernernes pest

Og så er der alle forventningerne til den sociale del af juletiden. Man vil så gerne nå at ses til lidt hygge med gløgg og æbleskiver, så man presser lige en lille aftale mere ind – måske endda på en hverdagsaften, hvor man måske hellere skulle få børnene og sig selv tidligt i seng. Eller man sidder alene og ville ønske, at man havde nogen at spise æbleskiverne sammen med.
 
Socialrådgivere, pædagoger, lærere og forældre taler om det med forskellige ord, men fælles for dem alle er, at de glæder sig til jul – og så til januar, når det hele er overstået og alle er tilbage i rutinerne igen.

En oversigt kan hjælpe til ro og overskuelighed

I Center for ADHD anbefaler vi vores forældre at lave en oversigt over decembers dage for hele familien. Skrive ind i den, hvornår hvem har hvilke julearrangementer (og foretag en prioritering). Vi minder hinanden om, at 24 dage til juleaften er et abstrakt begreb for mange børn (og voksne) med ADHD. Så det at kunne se dem én for én og vide, hvornår man skal gøre hvilken juleforberedelse for at nå i mål – det er godt for hjernen!

Det kan også være vigtigt at tænke over overraskelser og hemmeligheder. Nogle børn og voksnes hjerner bryder sig ikke om at blive holdt hen eller at skulle gøre noget ikke-planlagt, også selv om det er sjovt eller spændende og rart. 
Vi minder alle om, at vores hjerner er forskellige, og at en varsling kan gøre en verden til forskel for et barn eller en kollega, når man har lyst vil være lidt spontan og legende her i december.

Så opfordringen herfra er at bestræbe sig på også at gøre julen til hjernernes fest, så hjerte og hjerne kan følges mest muligt ad de sidste uger ind i 2017.

Glædelig jul og godt nytår fra alle os på Center for ADHD!