Aldrig mere skældud
– evidensprogram fremmer børnetrivsel og arbejdsglæde
En 62 millioner år gammel dinosaur og en dreng ved navn Anton er en del af det aktionslæringsforløb, som har givet personalet i Langenæs Dagtilbud nye værktøjer til at styrke leg og børnefællesskaber.
Formålet med forløbet var at give det pædagogiske personale et kompetenceløft, som matchede de udfordringer, man stod med i form af en børnegruppe, hvor flere og flere havde brug for hjælp til relationsskabelse, affektregulering og impulskontrol. For at øge børnenes trivsel og personalets arbejdsglæde iværksatte dagtilbudslederen et læringsforløb, hvor Center for ADHD+ kom ud og lavede praktiske øvelser med børnene og gav personalet supervision.
Forløbet hedder Dinaskolen og er udviklet med inspiration i evidensprogrammer. I skolen lærer børnene at håndtere deres følelser via rollespil med dukkerne Dina og Anton, hvor Anton er den, som ofte kommer i problemer, mens kloge, gamle Dina kan hjælpe ham med at løse dem. Ud over aktionslæring i form af rollespillet med børnen bestod forløbet af inspiration og undervisning af dagtilbuddets pædagoger i principperne for de pædagogiske strategier i Dinaskolen; leg, ros, anerkendelse, tydelig struktur og pauser.

Fra rådvildhed til handlekraft
Konflikthåndtering, hvor man som voksen kan blive så frustreret og irriteret, at man kommer til at skælde ud
I forhold til konflikthåndtering, hvor man som voksen kan blive så frustreret og irriteret, at man kommer til at skælde ud, siger Sheetal: ”Det eksisterer faktisk ikke mere – skældud er fuldstændigt udfaset. Hvor man før godt kunne komme til at blive lidt kort for hovedet, har vi fået nogle andre handlemuligheder”.
Værdifuldt forløb i forhold til opbyggelse og forebyggelse af problemer senere hen
Efter forløbet er Sheetal blevet uddannet som gruppeleder i Dinaskolen og bærer principperne videre ud til sine kollegaer. ”Vi vender det jævnligt på vores møder og siger fx ”børnestyret leg, er der nogen, der har glemt, hvad det var”? og så kan vi genbesøge det i forhold til at give det et løft, hvis det halter lidt”. Når dagtilbuddet får nye medarbejdere, klæder Sheetal dem på til principperne i form af en lille kursusdag, hvor hun viser videoklip og kommer med eksempler fra hverdagen.